Behandelingen
De psychologenpraktijk richt zich op psychologische of psychiatrische problematiek van kinderen, jongeren en (jong)volwassenen. We bieden zowel kortdurende generalistische behandelingen als specialistische behandelingen. Kortdurende generalistische behandelingen zijn geschikt voor mensen met lichte tot matige psychische klachten en aandoeningen. Specialistische behandelingen zijn geschikt voor mensen met complexe of meervoudige klachten en aandoeningen.
Voor iedere hulpvraag wordt in overleg besloten welke behandelmethode het meest geschikt is, hoeveel gesprekken nodig zullen zijn en hoe de behandeling vormgegeven zal worden. De hulpvraag van de cliënt staat bij ons centraal. In samenspraak met de behandelend psycholoog wordt een behandelplan met behandeldoelen opgesteld.
Welke Klachten
Welke klachten behandelen wij?
Veelvoorkomende klachten waar wij een passende behandeling voor kunnen bieden, zijn:
- Trauma
- Gegeneraliseerde angst, sociale angst, specifieke fobieën
- Dwang
- Somberheid en depressie
- Negatief zelfbeeld
- (Gestagneerde) rouw
- Zelfcontroleproblemen/agressieregulatiemoeilijkheden
- Sociale moeilijkheden (oa autisme)
- Aandacht- en concentratiemoeilijkheden
- Gedragsproblemen en hyperactiviteit
- Zelfbeeldproblematiek
- (Beginnende) persoonlijkheidsproblematiek
Wat behandelen wij niet?
Als tijdens de intake of de behandeling blijkt dat de klachten niet passend zijn bij ons behandelaanbod, verwijzen wij door naar een aanbieder die wel de juiste zorg kan bieden. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij:
- Verslavingsproblematiek (bv. alcohol, drugs, gamen)
- Psychotische stoornis
- Ernstige suïcidaliteit en crisisgevoeligheid
Behandelmethoden
Behandelmethoden
Behandelmethoden waarmee gewerkt wordt zijn onder andere:
- EMDR: Een effectieve therapie voor de verwerking van traumatische ervaringen.
- (Cognitieve) gedragstherapie: Een therapievorm die zich richt op het veranderen van gedachten en gedragingen om psychische klachten te verminderen.
- Oplossingsgerichte therapie: Een kortdurende therapievorm die zich richt op het vinden van oplossingen en het versterken van positieve veranderingen.
- Schematherapie: Een therapievorm die zich richt op het doorbreken van negatieve patronen en het ontwikkelen van gezonde denk- en gedragspatronen.
- Ouderbegeleiding: Ouders worden begeleid bij vraagstukken over hun kinderen of over de opvoeding. Met deze begeleiding krijgen de ouders meer handvatten om beter te begrijpen wat er met hun kind(eren) aan de hand is en hoe ze hier het beste mee om kunnen gaan.
- Psycho-educatie: Het verstrekken van informatie aan cliënten en naasten over psychische klachten om zo de acceptatie, het begrip, de ondersteuning en de behandelresultaten te verbeteren.
E-health
Voor een goede behandeling is het belangrijk dat je zelf actief aan de slag gaat. Daarin ondersteunen we je graag. Zowel in de wachttijd als bij (bijna) elke behandeling gebruiken we e-health: online ondersteuning bij je mentale gezondheid via apps en modules waarmee je thuis, via internet, oefeningen kunt doen, tips krijgt en informatie kunt lezen.
Met e-health kun je in je eigen omgeving, tijd en tempo aan de slag. Dit helpt je om de regie te nemen over je eigen herstel. Je klachten kunnen hierdoor sneller verminderen en je legt een stevige basis om beter met moeilijkheden om te gaan – ook in de toekomst. Het is bovendien goed voor je zelfvertrouwen als je merkt dat je zelf stappen hebt gezet om je beter te voelen!
Wanneer wordt e-health ingezet?
💡 Tijdens de wachttijd: Terwijl je wacht op je eerste afspraak, kun je alvast via zelfhulp aan de slag met online informatie en oefeningen. Zo bereid je je goed voor en zet je alvast de eerste stappen.
💡 Tijdens de behandeling: Naast gesprekken met je behandelaar kun je e-health gebruiken om thuis verder te werken aan je herstel. Dit helpt om inzichten te verdiepen en te oefenen met nieuwe vaardigheden. Je krijgt tijdens de behandeling huiswerk mee en je behandelaar geeft in de modules feedback.
Voor onze e-health-modules maken wij gebruik van het aanbod van Therapieland. Binnen Therapieland zijn meer dan 250 programma’s beschikbaar, waardoor er altijd een programma is dat bij jou past!
Veelgebruikte modules zijn bijvoorbeeld:
- Piekeren
- Zelfbeeld
- Eerste stap naar herstel
- Ontspanning
- CGT-modules
- Veerkracht
- Terugvalpreventie
Ook bij psycho-educatie maken we gebruik van e-health. Denk hierbij aan uitleg over ADHD, autisme, angst- en stemmingsproblematiek.
Hoe werkt het?
🔹 Jij en je behandelaar kiezen samen een geschikt online behandelprogramma.
🔹 Je ontvangt een uitnodiging op je e-mailadres.
🔹 Door de uitnodiging te accepteren en een account aan te maken, wordt je behandelaar gekoppeld aan jouw account.
🔹 Je kunt dan direct aan de slag. Tijdens een lopende behandeling kijkt een behandelaar met je mee en geeft feedback.
Als je vragen hebt over de inhoud, je klachten of het programma, kun je altijd bij je behandelaar terecht. Loop je vast op het platform zelf? Dan kun je contact opnemen met de helpdesk van Therapieland via de Feedback-knop op de website of via 020-7712848.
Voordelen van e-health
✔️ Toegankelijk: je kunt ermee aan de slag op een moment dat het jou uitkomt
✔️ Praktisch: je krijgt handvatten om meteen in de praktijk te brengen
✔️ Ondersteunend: je staat er niet alleen voor, er is begeleiding op afstand
✔️ Versterkend: je houdt grip op je eigen herstel en bouwt zelfvertrouwen op
Eventuele apps zoeken we altijd uit passend bij jou en de gestelde doelen. Heb je zelf apps of informatie gevonden? Leg het gerust voor aan de behandelaar, we kijken dan samen of en hoe dit een plek kan krijgen binnen de behandeling.
Kwaliteitsstandaarden in de GGZ
Binnen onze instelling werken we volgens kwaliteitsstandaarden, zoals zorgstandaarden, generieke modules en richtlijnen. Deze standaarden helpen behandelaars, cliënten en naasten bij het maken van goede keuzes in de zorg. Ze bieden een leidraad, maar geen strikte regels: afwijken mag, mits goed onderbouwd.
Soorten kwaliteitsstandaarden:
- Generieke modules – Overkoepelende thema’s zoals zelfmanagement en e-health.
- Zorgstandaarden – Minimale eisen voor goede zorg per psychische aandoening, vanuit cliëntperspectief.
- Richtlijnen – Samenvattingen van wetenschappelijke inzichten over behandelingen, vanuit expertperspectief.
Zorgstandaarden en generieke modules zijn ontwikkeld door en voor professionals, samen met cliënten en naasten. Ze zijn zowel wetenschappelijk onderbouwd (evidence-based) als gebaseerd op praktijkervaringen (practice-based). Ze vervangen geen richtlijnen, maar vullen deze aan met bredere zorgaspecten, zoals nazorg en maatschappelijke participatie.
Alle kwaliteitsstandaarden zijn te vinden op www.ggzstandaarden.nl en worden regelmatig geüpdatet. Hier vind je bijvoorbeeld zorgstandaarden voor angst, autisme en depressie, evenals generieke modules.
Daarnaast zijn er keuzehulpen beschikbaar voor cliënten: Keuzehulpen (app of desktop)
Voor cliëntvriendelijke versies van de zorgstandaarden, bezoek Thuisarts.nl.
Wachttijden
Locatie Schagen: Het is momenteel alleen mogelijk om aan te melden voor jeugd, de wachttijd is ca. 12-14 weken.
Locatie Den Helder: Momenteel is de wachtlijst gesloten, vanwege een te lange wachttijd. De wachttijd voor reeds gedane aanmeldingen is ca. 14 weken.
De wachttijden zijn bijgewerkt op 11-04-2025. Aanmelden voor behandeling of vragen? Ga naar contact.
De behandeling sluit direct aan op de intakefase. Er is dus geen behandelingswachttijd. De wachttijd is niet afhankelijk van waar men verzekerd of woonachtig is. Het is helaas onmogelijk om de wachttijd exact vast te stellen, omdat vooraf niet bekend is hoe lang behandelingen duren.Wij doen ons uiterste best je zo snel mogelijk van dienst te zijn. Je wordt door een van onze medewerkers gebeld wanneer je aan de beurt bent. Omdat wij de wachttijd niet te ver willen laten oplopen, hanteren wij de volgende werkwijze: Wanneer er 45 aanmeldingen op de wachtlijst staan, gaat deze tijdelijk dicht. Wanneer er weer zoveel behandelingen zijn gestart dat er minder dan 25 aanmeldingen over zijn, gaat de wachtlijst weer open.
Wanneer je de wachttijd te lang vindt, kan je altijd contact opnemen met de zorgaanbieder, of de zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling. Je zorgverzekeraar kan je ondersteunen, zodat je binnen 4 weken vanaf je eerste contact met een zorgaanbieder een intakegesprek krijgt en dat de behandeling binnen 10 weken vanaf de intake is gestart. Dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden die door de zorgaanbieders en zorgverzekeraars zijn overeengekomen (de treeknormen).